Nu te zien
Saved views: J.A. Mulder
Missie
Beeld
Color – Construction / diptiek 5: Semna van Ooy
Wismar 1: Jan Henderikse
Cirkel: Corrie de Boer
Coming Up
Atelier Franck Gribling
Ellen Korth
Abundant Emptiness: J.A. Mulder
THIN AS AIR: Esther de Graaf
IJssel: Jonas Snijder
ZERO in Hegius: Eva Westra
Posterontwerp aankondiging IJsselbiënnale 2021
Posterontwerp Tegendraads
Vaste collectie
4
Bezoek
Posterontwerp Museum EICAS preview
Word Vriend
Turn Brown: Semna van Ooy
IJsselbiënnale 2021
Witje serie B: Corrie de Boer
You can lock me, but you can't lock the clock
Over EICAS
Hegius
Shop
Ellen Korth
City DNA - Deventer: Lu Xinjian
Untitled: Esther de Graaf
Vacatures
Vlaggenbos: Visuals by nature
J.A. Mulder en Esther de Graaf
Posterontwerp Museum EICAS preview
Posterontwerp IJsselbiënnale in Museum EICAS preview 2021
Petrichor
petrichor
Nu te zien
Saved views: J.A. Mulder
Bezoek
Posterontwerp Museum EICAS preview
Missie
Beeld
Word Vriend
Turn Brown: Semna van Ooy
Color – Construction / diptiek 5: Semna van Ooy
IJsselbiënnale 2021
Wismar 1: Jan Henderikse
Witje serie B: Corrie de Boer
Cirkel: Corrie de Boer
You can lock me, but you can't lock the clock
Over EICAS
Hegius
Coming Up
Atelier Franck Gribling
Shop
Ellen Korth
Ellen Korth
City DNA - Deventer: Lu Xinjian
Abundant Emptiness: J.A. Mulder
Untitled: Esther de Graaf
THIN AS AIR: Esther de Graaf
IJssel: Jonas Snijder
Vacatures
Vlaggenbos: Visuals by nature
ZERO in Hegius: Eva Westra
J.A. Mulder en Esther de Graaf
Posterontwerp aankondiging IJsselbiënnale 2021
Posterontwerp Museum EICAS preview
Posterontwerp Tegendraads
Posterontwerp IJsselbiënnale in Museum EICAS preview 2021
Vaste collectie
4
Petrichor
petrichor

Missie

EICAS wil een brede collectie van ZERO- en Nul-kunst toegankelijk maken voor een breed publiek. Zij verbindt de historische (internationale) kunststroming met hedendaagse artistieke productie en onderzoek. EICAS wil zich sterk maken voor het verbinden van kunst en wetenschap door het organiseren van tentoonstellingen in samenhang met lezingen, workshops en publicaties.

ZERO

Waarom schilderen met een kwast? Je kon toch ook met andere materialen vormen creëren? Het driedimensionale (Tinguely) deed zijn intrede. Waarom moest een schilderij alleen maar bestaan uit verf? Om op deze gedachten te komen moest je het oude laten varen; helemaal naar 0 gaan. Bestaande gedachten en manieren laten varen, om vanuit het niets iets nieuws te creëren.

De Duitse kunstenaars Heinz Mack en Otto Piene startten in 1958 met de beweging ZERO. Zij wilden in hun kunst individuele sporen vermijden en zochten naar reductie en concentratie. De beweging breidde zich internationaal uit met onder anderen Yves Klein en Lucio Fontana. De benaming ZERO verwees naar het aftellen voor de lancering van een raket en daarmee naar een nieuw begin en een positieve toekomst. De Nederlandse Nul-beweging maakte bij uitstek ‘anti-schilderkunstig’ werk en maakte gebruik van industriële materialen.